in Denemarken

11 augustus 2018 - Middelfart, Denemarken

Zaterdag 11 augustus, in Middelfart

Het is alweer 2 weken geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Tijd voor een korte ‘wrap up’  van onze belevenissen.

We liggen nu sinds 4 dagen in Middelfart, een stadje aan de Kleine Belt, in Denemarken.

De voornaamste reden dat we hier al zo lang liggen is het weer. De Windfinder voorspelde een enorme puist wind: 34 knopen (windkracht 9), met uitschieters naar 43 knopen. Draaiend van oost naar zuid, met de meeste wind uit het westen. En dat gedurende een nacht en een dag; en daarna ook nog, weliswaar minder, harde winden. Met zo’n voorspelling wil je in een beschutte haven liggen, die je beschermt tegen de voorspelde westenstorm. En op een geschikte ligplaats; dus niet op een lagerwal en niet met meerdere schepen tegen je boot aan. De meest geschikte ligplaats is dan een box, waarin je met 2 lijnen aan de steiger ligt en met 2 lijnen aan palen. Maar een geschikte box (groot genoeg voor onze boot) hebben we niet kunnen vinden. Dus we liggen langszij aan een steiger. Voorafgaand aan de storm ruimen we de bijboot op; niet handig om die op dek te laten liggen als je een storm over je heen krijgt. Bovendien schatten we in dat we niet meer voor anker zullen gaan. De mooiste ankerplekken lagen in Noorwegen en Zweden. In Denemarken zijn ze minder talrijk, maar ook lang niet zo mooi. We nemen dus afscheid van de bijboot, en daarmee van de ankerplekken.

Ook leggen we de Zonnewind goed vast met landvasten, en zorgen dat de krachten verspreid worden over de verschillende bolders. Voldoende stootwillen tussen de boot en de steiger, geen losse touwtjes of andere losse spullen aan boord, de hoes over het stuurwiel, en ga zo maar door.

Nu, na afloop van de storm, concluderen we dat de boot het goed heeft gehouden. We hebben wat liggen schommelen en de storm gaf een enorme herrie, maar we hebben ons steeds erg veilig gevoeld in de boot.

De storm leidt, net als in Nederland, de weersomslag in. We hebben zo’n 7 weken supermooi weer gehad. Droog , warm (niet zo warm als in Nederland, maar dat is eerlijk gezegd alleen maar fijn) en weinig wind. Nog een afscheid dus: van het stralende weer. We gaan op naar het gemiddelde Hollandse weer: wind, zon, regen en wisselvalligheid.

Zoals altijd als we verwaaid liggen (= door de wind gedwongen zijn langere tijd in een haven te blijven) amuseren we ons goed: we komen bij van een paar pittige zeiltochten, maken wat schoon, doen boodschappen en een wasje, maken een mooie wandeling. En we gaan weer op zoek naar brandstoffilters.

Voor wie het nog weet: enkele weken geleden hebben we problemen met de motor gehad; die is een paar keer uitgevallen. Inmiddels is vast komen te staan dat de oorzaak viezigheid in de brandstof is. Gelukkig is het wel ‘filterbare’ viezigheid; want de paar keer dat de motor uitviel was de remedie een nieuw brandstoffilter. Dat betekent dat we voldoende reserve filters aan boord moeten hebben, zeker met een paar terugtochten over de Noordzee in het vooruitzicht.

Dus de afgelopen weken stond de zoektocht  naar nieuwe brandstoffilters centraal. Ik heb uitgezocht waar, op onze route, Yanmar dealers zitten; daarna veel gebeld met dealers om uit te zoeken of ze deze filters op voorraad hebben. Eerst dachten we nog dat we een Yanmar filter nodig hadden, maar dat bleek niet zo te zijn. Daar kwamen we dus achter na een uur durende fietstocht naar een dealer in een klein dorpje. Na diverse pogingen zijn we dus hier, in Middelfart, geslaagd. Een aantal keer gebeld met de jongen uit de shop; fotootje gestuurd; met de trein naar Kolding (een stadje aan de andere kant van de Kleine Belt); met de vouwfietsjes nog een half uurtje verder gegaan en ……….. gelukt!! Kunnen we dat hoofdstuk ook weer afsluiten!

Vóór Middelfart hebben we diverse Deense havensteden aangedaan, aan de oostkant van Jutland. En we hebben een aantal heerlijke zeiltochten achter de rug. Aan deze kust is de wind heel veranderlijk: gedurende eenzelfde tocht heb je veel wind en geen wind, en kan ie alle kanten op draaien. Dat maakt het wel afwisselend. De haventjes waren soms leuk/gezellig en soms gewoon saai. Denemarken is wat minder in vergelijking met Zweden en Noorwegen. Bovendien zijn we naar ons gevoel nu echt op de terugweg. We genieten nog volop en zijn lekker relaxt, maar weten ook dat het einde nadert. En dat is best prima.

Nog een paar dagen zeilen en dan komen we in Duitse wateren; dan een paar dagen op de motor, over het Noordoostkanaal en dan een paar pittige tochten over de Noordzee. Dus het duurt nog wel even voor we thuis zijn……. Maar ook dat hoort bij het zeilen!

1. Jettie Huizinga:
    11 augustus 2018
    Hoi allemaal mooie avonturen. Fijn dat jullie zo genieten. Goede reis huiswaarts. Lfs 🐾
  2. Barbara:
    11 augustus 2018
    Leuk weer wat geleerd over dat Nord-Ostseekanaal. Volgens berichten een van de drukst bevaren kanalen ter wereld. Valt niet lijkt me, maar jullie hebben het vaker gedaan?
  3. Hans van Wijk:
    11 augustus 2018
    Heerlijk om jullie ervaringen te lezen! Alles is herkenbaar ook in Mittelfahrt heb ik gelegen. De terugtocht Nord Oostzeekanaal ook diverse keren gedaan een beetje saai maar dan nog een klein stukje Elbe en het ruime sop! Gaan jullie bij de Stortemelk weer naar binnen? Ik lees het graag nog heel veel genoegen en een behouden vaart! Grt Hans