De eerste week

10 juni 2018 - Thyborøn, Denemarken

Vandaag is de 8e dag van onze reis. Vanochtend vroeg zijn wij aangekomen in Thyboron, het meest noordelijke plaatsje aan de westkust van Denemarken. De afgelopen week hebben we elke dag gevaren en bewust veel mijlen gemaakt. Deze route langs de westkust is namelijk alleen te doen met oostenwind en de voorspelling gaf aan dat in de loop van de zondag, vandaag dus, de wind ging draaien en het weer slechter zou worden. Da's precies zo uitgekomen: we lagen net een paar uur in de haven of het begon te regenen.

​We hebben deze week 2 nachttochten gemaakt: de eerste was van Vlieland naar Norderney:​

We vertrekken 's middags na HW Vlieland en de bedoeling is dat we de volgende ochtend, rond 04.00 uur aankomen bij de aanloopton van Norderney, zodat we de aanvaarroute (de oostelijke, Schluchter genaamd) naar de haven in het licht kunnen varen. Da's wel belangrijk, want die route is erg aan verandering onderhevig; dat betekent dat ie kan verzanden. Wie weet het nog van 3 jaar geleden? Precies daar kwamen we vast te zitten en moesten we door de SAR losgetrokken worden!           Deze nacht hebben we harde wind in de zeilen, dus we schieten heel erg op. Een beetje te goed, want we komen te vroeg aan bij de Schluchter, het is nog donker.... Daarom varen we door naar de westelijke aanvaarroute, het Dovetief. Eenmaal daar aangekomen bij de aanloopton is het licht geworden en kunnen we wél de haven invaren, een 'omweg' van een paar uur, helaas........

Na een dagje bijslapen vervolgen wij onze route naar Helgoland, een klein eiland midden op zee, in de Duitse Bocht. Als we midden op zee varen komen er 2 straaljagers aanvliegen: ze nemen een duikvlucht naar beneden, richting onze boot, maken een halve cirkel om ons heen en vliegen dan weer weg. Pas als ze wegvliegen horen we het geluid van de straaljagers. Een speciaal rondje voor ons; imposant!

Op Helgoland aangekomen gaan we meteen wat inkopen doen. Belastingvrij wel te verstaan, want op Helgoland betaal je geen BTW. Een paar extra grote flessen Tia Maria en Baileys en... een hengel met toebehoren! Het schijnt dat je in Noorwegen heel goed en gemakkelijk kunt vissen, dus dat gaan we maar eens uitproberen.  Piet maakt 's avonds nog een lange wandeling met Bicky en komt boven op de rotsen van Helgoland uit. Hij stuit op grote zwermen/hordes/kuddes/troepen (hoe noem je een grote, niet vliegende, groep vogels?) vogels. Een enorme bezienswaardigheid, want er staan tientallen fotografen omheen.

De volgende ochtend gaan we er om  6.30 uur uit, want we willen (belastingvrij) tanken. Dat moet je vóór halftij doen,  anders is er onvoldoende water onder de kiel bij de tankplaats. Hoogwater is om 6.00 uur; de tank is open om 8.00 uur, dus we willen de eerste zijn. Bovendien hebben we weer een lange tocht voor de boeg, 12 uur varen, en is de verwachting dat de wind in de loop van de middag wegvalt. Genoeg reden om vroeg ons bed uit te gaan. We slapen tijdens de tocht wel weer bij.

Bij de tankplaats naast ons staan 2 oudere mannen te tanken. Ze leggen me uit hoe het werkt daar en laten de prijs zien: 1 Euro per liter diesel! De mannen vertrekken straks richting Schotland. Ze hebben wel zo’n 15 jerrycans aan boord staan die ook gevuld moeten worden. Eén van hen kijkt naar Bickel en vraagt of dat niet lastig is met hem aan boord, omdat hij toch wel regelmatig aan wal zou moeten. Ik zeg dat hij makkelijk zo’n 18-20 uur zijn plas kan ophouden. De mannetjes worden er stil van: 18 uur de plas ophouden???!!!!  Ik zie de paniek in hun ogen bij het idee dat je je plas zo lang moet ophouden. Ja, zeg ik, aber es ist kein alter mann, doch ein junger. We moeten er allemaal hartelijk om lachen.

De tweede nachttocht was afgelopen nacht: gistermiddag vertrokken vanaf Esbjerg (Denemarken). Dat was nog een heel spannend vertrek, want de dag daarvoor had de motor gehaperd en was uitgevallen, tot 3 keer aan toe. Dan schrik je je rot! Gelukkig sloeg ie ook weer aan. 's Avonds in de haven had Piet een hotline met onze technische man in Andijk en hebben we de filters vernieuwd. Dat heeft geholpen want de afgelopen nacht hebben we geen enkele last gehad en ging de motor weer als een tierelier! In tegensteling tot de eerste nachttocht, waarbij het pikkedonker was, is de afgelopen nacht nauwelijks donker geweest. We zitten toch enkele honderden kilometers meer noordwaarts!

Nu is het wachten op goede wind, om de overtocht naar Noorwegen te maken!

1. Imara:
    10 juni 2018
    Hé Jook en Piet! Wat super leuk dat jullie dit blog aangemaakt hebben en we zo mee kunnen lezen (en leven) met jullie zeilreis!! Jullie hebben alweer heel wat meegemaakt (gelukkig dat de motor het weer doet☺) en wat ziet het er mooi uit op de foto's!! Hopelijk is de goede wind er ondertussen gekomen en succes met de overtocht naar Noorwegen! Veel liefs, Imaar