De Blind Leia

27 juni 2018 - Lillesand, Noorwegen

We liggen nu in een baai vlakbij het stadje Lillesand. Dit kleine idylische stadje aan de zuidkust van Noorwegen heeft nog veel autenthieke houten huizen, die kenmerkend zijn voor dit gebied. In tegenstelling tot andere soortgelijke stadjes werd Lillesand nooit door brand verwoest. Veel van het oorspronkelijke karakter is bewaard gebleven. We kennen het stadje van een eerdere vakantie. Nu gebruiken we het plaatsje om alles weer op te laden (accu’s, tablet, laptop en telefoons) en de voorraad aan verse spullen aan te vullen.

Maar voordat je in dit plaatsje komt kom je in de Blind Leia. Een route die het vaste land scheidt van de eilanden.  De vertaling hiervan is het Blinde Kanaal. Hier vaar je niet in de nacht of bij echt harde winden. Volgens de pilot zijn de laatste 10 mijl naar Lillesand van een sprookjesachtige schoonheid. De invaart is al zodanig smal dat je wel twee keer moet kijken voordat je het gaatje herkent waar je doorheen moet varen. Elk punt waar je verder gaat ervaar je als spectaculairder. Je hoopt ook dat er geen boot van de andere kant komt. Je wilt graag in het midden van de doorvaart blijven. Niet wetend of het wel diep genoeg is als je moet uitwijken. De dieptemeter geeft 2 meter aan, maar de rotsen komen nu wel heel dicht bij. Je kunt ze bijna aanraken, zo dichtbij kom je. De vaarweg ligt verder vol met rotsjes, waarop stangen met handjes de vaarrichting aangeven. Hier slaom je als het ware omheen. Op de plotter kun je precies volgen waar je heen vaart en waar het diepe water en waar de rotsjes onder water liggen.  Op de echt moeilijke punten kijken we samen en checken de vaarroute. Maar ondertussen zijn we wel gewend geraakt aan het spel om tussen stangen en de steenbakens door te varen. Bij elke mijl die we verder komen, zien we nog een mooiere doorvaart.

Inmiddels hoeven we nergens meer naar toe. Het is hier warm, droog  en paradijselijk. De planning is nauwelijks meer nodig. Wat doen we, volgende baai of een paar mijl verder? Om de dag varen we een stuk verder. Het grootzeil is al een paar dagen niet onder de hoes vandaan gekomen. Vlak voor Lillesand is een brug over de Blind Leia gelegd. Met een doorvaarthoogte van 20 meter. Dat gaan we niet redden. Dus moeten we buitenom varen om terug op de route te komen. Maar dat gaat niet ten koste van de schoonheid van dit gebied.

1. Katinka Wijnands:
    29 juni 2018
    Jeetje ! Zijn jullie hoger dan 20 meter !!!!!
  2. Han Van strien:
    29 juni 2018
    Wij genieten ook van jullie reis veel plezier verder gr nico en han
  3. Anita:
    29 juni 2018
    Zo, dat klinkt wel spectaculair mooi!
  4. Kina Budding:
    29 juni 2018
    Wat leuk om jullie zo te volgen. Een prachtige reis. De foto's iluustreren dit ook. Veel plezier verder. Gr. Rob en Kina