De Zonnewind

1 juli 2018 - Lillesand, Noorwegen

Onze boot is genoemd naar een hemellichaam. Dat vernoemen van een boot naar een hemellichaam of sterrebeeld gebeurt wel vaker. Maar deze naam geeft ook aan, waar Joke en ik als zeilers het meest naar verlangen, zon en wind. We hebben de boot nu vier jaar en dit is onze tweede grote reis. Het bouwjaar van de boot is 2002. We zijn de derde eigenaar.

De ontwerper van onze boot is Dick Koopmans jr. Hij trad in de sporen van zijn vader, die de grondlegger is van de typische Koopmans kenmerken van de boot. Regelmatig wordt aan ons gevraagd of dit een Koopmans is? Ook door Noren. Dat betekent dat bij veel kenners de naam Koopmans een begrip is.

Kenmerken van een Koopmans:

1.       Een flush deck

2.       Een lage opbouw

3.       Werken aan de mast

4.       Kotter tuigage

5.       De romp

Flush deck

Voor de mast heeft de boot een lang voordek. Dat dek is volledig vlak. Vluchtluiken zorgen voor enige verhoging. Maar meer niet.

Lage opbouw

Deze is langwerpig en laag en begint meteen na de mast. Bij de mast begint de opbouw met een grote ronding. De opbouw zorgt voor stahoogte in de kajuit. In de opbouw zitten de ramen, die bewust klein gehouden zijn. Alles met het oog op de veiligheid.

Werken aan de mast

Je doet het werk aan de mast. Dus het hijsen van het grootzeil en het aanbrengen van een rif in het zeil. Dat is het verkleinen van het zeil en dat doe je bij teveel wind. Het hijsen van het grootzeil doe je meestal op een rustige plek in de haven. Maar het zetten van een rif gebeurt ook wel midden op zee. Niet prettig, maar dan ben je aangelijnd met een life-line.

Bij andere boten worden deze werkzaamheden wel vanuit de kuip gedaan. Maar dat betekent wel dat lijnen doorlopen naar de kuip. Je hebt dan stoppers en katrollen nodig en andere oplossingen om deze lijnen weg te werken.

Kottertuigage

Grotere boten uit de Koopmans lijn (boven de 37 ft) hebben standaard een kottertuigage. Bij elkaar heb je dan 3 zeilen. Grootzeil, kotter (klein fok) en kluiver. Het kotterzeil gebruik je bij harde aan de windse koersen. Ook onze boot heeft een kotterzeil, we zijn daar erg enthousiast over. Er zijn ook omstandigheden waar je met de drie zeilen kunt varen.

De romp

De romp van een Koopmans is heel goed herkenbaar. De boeg loopt schuin naar beneden. De lijn van de romp begint aan de voorkant wat hoger. Richting mast loopt deze lijn wat omlaag. Verder naar achteren ietwat omhoog. De grootste breedte van de boot zit voor de mast. De kont is smal en loop recht omlaag. Alle ontwerpen van Koopmans voor de werven van VIctoire, Breehorn en Hutting, hebben dezelfde romplijnen. Alleen de maatvoering (37, 40 0f 42 ft) kan verschillen. Deze rompvorm zorgt voor een rustig vaargedrag, ook wanneer de omstandigheden wat ruiger zijn.

Hoe pakt dit alles uit voor onze boot?

De lengte van onze boot is 13 meter (43ft), breedte 3.90 meter, diepgang 2.00 meter, hoogte mast 19 meter. Zeiloppervlak; grootzeil 36 m2, kluiver 38 m2, kotterfok 22 m2. De waterverplaatsing is bijna 11850 kg en ballast 4500 kg.

Het meest bijzondere van onze boot is het materiaal waarvan de romp en de opbouw gemaakt zijn. Dat is woodcore en dat wordt zelden gebruikt als materiaal om een boot te bouwen. Woodcore bestaat uit latten die met elkaar verlijmd worden. Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant worden deze latten afgelamineerd met glasfibermatten. Het voordeel van woodcore is dat de boot vrij licht van gewicht is en een stijve constructie heeft. De dikte van dit materiaal is 6 cm. Dit materiaal beinvloedt de klimaatbeheersing binnen de boot in positieve zin. Er is  sprake van weinig condensvorming bij lagere temperaturen. Luchthappers heeft onze boot niet nodig.

Onze boot is een zgn. One-Off. Niet in serie gebouwd, maar als opdracht van een particuliere eigenaar. Allerlei persoonlijke wensen en opties zijn bij de bouw aangebracht. Naast een boiler is de boot uitgevoerd met een heuse watermaker (die we nooit gebruiken) en een generator. Op dit moment wordt deze laatste op de diverse ankerplaatsen vaak gebruikt. De elektrische installatie bevat tevens een omvormer. Dus het opladen van telefoons, tablets en laptop kan ook op de ankerplaats gebeuren.

De Zonnewind heeft een vaste stevige buiskap. Een heerlijke plek om te zitten. Zowel tijdens het varen als in de haven. Op de buiskap is de overloop geplaatst. De overloop is verbonden met het uiteinde van de giek. Hiermee bedien je het grootzeil. Vaak zit de overloop in de kuip. Dat kan prettig zijn voor de bediening, maar belemmert de bewegingsvrijheid in de kuip. Wat lengte betreft is de overloop best wel groot. Bijna twee meter. Dat vergroot de mogelijkheden van het grootzeil aanmerkelijk.

Een Koopmans is een echte reisboot. De ontwerper, Koopmans senior, heeft zelf diverse wereldreizen gemaakt. Deze reiservaring kun je terugvinden in het ontwerp. Zo is er binnen in de boot veel bergruimte geschapen. Voor proviand, maar ook voor drinkwater en brandstof. Onze vorige boot (ook een Koopmans-ontwerp) had een brandstoftank van 60 liter. Onze huidige boot heeft een 400 liter brandstof- tank. Dat scheelt een hele hoop losse tankjes en gesjouw. Voor de aardigheid heb ik alle kastjes met deurtjes zitten tellen. Dat zijn er 21. Binnen heeft de boot 12 bakskisten van verschillende maten. Voor deze drie maanden hebben we veel proviand meegenomen. Voor de hond hebben we 60 blikken hondenvoer en 40 kilo doorvoer meegenomen. Voor onze capuccino hebben we in totaal 60 pakken houdbare melk meegenomen. Onze traditionele kaasvoorraad omvat 15 kilo. Alles weggestopt achter de leuning van de banken. Ik zal de lezers niet verder vermoeien met ons boodschappenlijstje, maar het moge duidelijk zijn dat we een heel tevreden gevoel hebben bij de uitvoering van onze Zonnewind. Een boot om trots op te zijn. In al onze bescheidenheid zijn we dat ook.

1. Lucy Van der vorst:
    7 juli 2018
    Nou.....bescheiden......vergeet morgen 8 juli niet. Wij nemen wijntje op jullie. Kus.