Grimsted

1 juli 2018 - Grimstad, Noorwegen

Vrijdag 27 juni

Vanuit een mooie ligplaats in een baai aan een mooring komen we aan in Grimsted. Een mooring is een boei waaraan je een lijn kunt vastmaken. Het voordeel hiervan is dat je eigen anker niet hoeft te gebruiken. Daarnaast biedt een mooring wat meer zekerheid wat betreft het vast blijven liggen met je boot aan de bodem. De mooring was in dit geval van een lokale eigenaar. Maar daar hebben we verder niets van gemerkt. Past in de lijn van ‘we moeten gewoon wat brutaler durven zijn’.

Grimsted is voor ons een oude bekende, maar onze eerste kennismaking was zo’n 11 jaar geleden. Dus toch wel enigszins vervaagd. Het terugzien bevalt ons uitstekend. We vinden een mooie ligplaats langzij aan een steiger. We liggen midden in het stadje. De rur voelt goed aan. Beter dan in Lillesand, dat veel drukker en hectischer aandeed. Het weer is prima, heerlijk zonnig. Maar ook wat fris. We lopen in lange broek en trui. De Noren in korte broek en singlet en in het geval van de mannen met bloot bovenlijf. Dit fenomeen is ons al eerder opgevallen. Bij de eerste zonneschijn lopen ze hier in hun blootje, terwijl wij ons zelf aankijken met de gedachte ‘zo warm is het toch niet’?

De tweede dag dat we er zijn, komt een mooie grote houten sloep langszij varen. ‘Even mijn landgenoten begroeten’. Het is Henk van de Ardenne, voor ons een onbekende, die al tien jaar in Grimsted woont. Hij is getrouwd met een Noorse, die weer graag naar haar geboorteland terug wilde. Maar Henk heeft het hier echt naar zijn zin. Mooi land, veel ruimte, vriendelijke mensen en een democratisch goed geregeld land. De kinderen wonen in Nederland. We praten over boten, het landschap, we vergelijken Lillesand met Grimsted. Mijn positieve opmerkingen over Grimsted in vergelijk met Lillesand zullen in goede aarde vallen bij zijn vrouw, zegt Henk. ‘Waarom is het levensonderhoud zo duur in Noorwegen?, vraag ik. Henk vindt dit een goeie vraag. Het loonniveau is in Noorwegen anders dan in Nederland is zijn verklaring. Maar daarentegen zijn andere kosten, woon- en energielasten, veel lager. Voor driehonderd duizend Euro koop je hier een mooi vrijstaand huis met grond. Wel van hout. Er wonen meer Nederlanders in dit gebied, horen we van andere mensen die we spreken. Het leefklimaat en de relatief lage woonlasten spelen een belangrijke rol bij de keuze om in het hoge noorden te wonen. Van Henk horen we dat Grimsted een universiteitsstad is. Dat laatste wisten we niet. Dat heeft tot gevolg dat buiten de zomer ook het een en ander te doen is in de stad. Bovenop een heuvel ligt de mooie campus van de universiteit, die goed staat aangeschreven. Bij het afsheid wenst Henk ons een goede reis en veel plezier in Noorwegen.

Op een van onze dagelijkse wandelingen komen we bij de kerk van Grimsted terecht. Deze wandelingen zijn een vast gegeven voor ons. Dat heeft alles te maken met Bickel. Die moet er gewoon een keertje op uit. Daar ontkom je niet aan. Onze meeste wandelingen zorgen voor een nieuwe verrassing. De ene keer is het een prachtig uitzicht of een mooie natuurlijke omgeving, de andere keer is het een leuke ontmoeting met een local of zoals in dit geval een mooi historisch gebouw.

De kerk ligt op een heuvel met een mooi uitzicht over de omgeving. Deze plek noemen ze Kirkehea, kerkheuvel. Hoe toepasselijk, simpeler kan het niet. Het is een houten kerk. De kerk is gebouwd in 1881. Bijna 140 jaar oud en in uitstekende conditie. Dat zegt iets over de kwaliteit van het timmerwerk. De architect is Henrik Trapp-Meyer. Dat moet familie zijn van de familie Trapp, zegt mijn vrouw die ook van humor houdt. De kerk telt 1150 zitplaatsen en is daarmee de één na grootste houten kerk van Noorwegen. Op de mooie heuvel staan ook twee grote kanonnen. Deze werden gebruikt om te waarschuwen bij een stadsbrand. Om manschappen te organiseren en de bewoners in te lichten. Stadsbranden hadden in dit gebied vaak plaats. Wat wil je met allemaal huizen van hout en vuur (verwarming en kookgelegenheid) dat meestal de hele dag brandde.

We maken het weekend mee in de haven. Zaterdagavond is het hier party-time. Boten uit de hele omgeving komen hier aanmeren. Met drank en gezang wordt het weekend gevierd. De sfeer waarin dit gebeurt is niet vervelend. We gunnen die mensen ook een feestje. Tot ’s avond laat is het een drukte van jewelste op de kade. Nu is het zondag en gaan we op zoek naar rust. Op de kaart hebben we een vijftal ankerplaatsen aangestreept. Die liggen in de buurt van Arendal. Met warm gevoel verlaten we het stadje Grimsted.

1. Elsbeth Maandag:
    1 juli 2018
    Wat drinken de Noren op die feestjes? Ik dacht dat ze geen alcohol hadden. Ik kijk weer uit naar jullie volgende bericht. Elsbeth.
  2. Barbara:
    1 juli 2018
    Wikepedia (altijd handig) meldt het volgende:
    Grimstad is een gemeente in de Noorse provincie Aust-Agder. De gemeente telde 22.692 inwoners in januari 2017. De gemeente ligt aan het Skagerak, en grenst aan Arendal in het oosten, Froland en Birkenes in het noorden en Lillesand in het zuidwesten. Grimstad kreeg in 1816 stadsrecht. In 1971 werden de voormalige gemeentes Landvik en Fjære bij Grimstad gevoegd.

De stad Grimstad, met 10.133 inwoners (2007), is bekend door zijn scherenkust en het openluchttheater in Fjæreheia, een voormalige steengroeve, met meer dan 1000 zitplaatsen. De Universiteit van Agder heeft in Grimstad zijn tweede vestiging.

Maar niets over die kerk merkwaardig genoeg. Misschien kunnen we daar wat over toevoegen?
  3. Stijn:
    2 juli 2018
    Ja goed idee, informatie is de enige grondstof die groeit als het deelt! Met foto erbij