Een stukje Limfjord

12 juni 2018 - Struer, Denemarken

Dinsdag 12 juni

We willen graag het Skagerrak oversteken, maar de wind is ons niet gunstig gezind. We wachten onze kans af en besluiten om het Limfjord in te varen. De ongeveer 90 mijl Limfjord verbindt de Deense Noordzeekust met het Kattegat. De fjord dankt zijn naam aan de klippen (lim), die langs de oevers liggen. De limfjord is ontstaan door vulkanische uitbarstingen en gletsjers uit de ijstijden. Landtongen, schiereilandjes en baaien geven de Limfjord zijn huidige, grillige vorm. Toch heeft de limfjord niet altijd een directe verbinding met de Noordzee gehad. Pas in 1862, tijdens een hevige storm, brak de zee bij Thyboron door de duinen. Deze doorgang is om economische redenen zodanig versterkt, dat het land niet meer door de zee verzwolgen kan worden. Ook werden pieren aangelegd die het verzanden van de doorvaart moeten voorkomen.

De Limfjord kenmerkt zich voornamelijk door ondiep water. Uitsluitend in het westelijk deel, waar de Limfjord uit een aantal grotere Brednings (meren) bestaan, zijn grote stukken water diep genoeg om vrijuit te zeilen. In het oostelijke deel wordt het water zo ondiep dat je strikt binnen de vaargeul moet blijven anders loop je gegarandeerd aan de grond.

We varen van Thyboron naar Struer. Een relatief korte afstand (24 mijl). In het begin is het nog bewolkt, later komt het zonnetje steeds vaker tevoorschijn. Met een lopend windje bereiken we rond 5 uur het stadje. Maar eerst moeten we voor een veerpont uitwijken. Onder het varen zien we al een hele tijd een veerpont liggen. Als we in de buurt komen, steekt de pont over. Genoeg tijd en ruimte voor beide vaartuigen. Niets aan de hand. We varen door op de kluivert. Maar dan komt de veerpont terug van de overkant. Daar hadden we niet op gerekend. De doorvaart is te smal om uit te wijken. Jook staat achter het roer en roept op hulp. “Gooi het zeil los”, roept ze. Ook de kapitein van de pont heeft in de gaten, dat er iets moet gebeuren. Hij geeft volgas en kan op die manier een aanvaring voorkomen. Dat ging maar net goed. We vinden dit een rare actie en voelen ons absoluut niet schuldig.

Struer is de stad van Bang en Olufsen, het beroemde hi-fi stereo-merk. Voorts heeft het een klein historisch museum waar een aantal modelschepen tentoongesteld wordt. Ongeveer 10 kilometer zuid van Struer ligt de plaats Holsterbro, het culturele centrum van West-Jutland. Het stadje is bekend om zijn kunstgaleries, de balletschool van het koninklijke theater en het Kunst- en streekmuseum. In de stad staan vele beeldhouwwerken.

Woensdag 13 juni

Gisteravond zijn we nog even Struer in gelopen. Richting het station. We willen woensdag met de trein naar Holsterbro. We lopen naar het station. Geen informatie te vinden over vertrektijden.  Ik spreek twee mannen aan van middelbare leeftijd. Weten jullie waar ik een bord kan vinden met vertrektijden? Ze beginnen te lachen. Die is hier niet te vinden. Het zijn twee Duitsers, die als hobby trainspotting hebben. Ze komen speciaal uit Duitsland om hier een treintje te bekijken en te fotograferen. Het reizen per trein is in Denemarken behoorlijk gedigitaliseerd. Kaartjes kun je alleen via een automaat kopen en kleine en middelgrote stations zijn onbemand. Ook de betaling gaat hoofdzakelijk met de mobiele telefoon. Dat geldt voor alles in Denemarken. Alle betalingen, ook bij de bakker, doe je met een mobiele telefoon of pinpas. Dus informatie over vertrektijden is alleen verkrijgbaar via een app op je telefoon.

We  praten nog een tijdje door met onze twee trainspotters. Er ontstaat een geanimeerd gesprek over het spoorwegmuseum in Utrecht, de stoomtrein verbinding tussen Hoorn en Medemblik en het miljoenenlijntje in Zuid-Limburg. Ik vraag ook nog even naar de bus. Is dat een optie? Nee, nein dass kommt nicht im Frage. Bij het afscheid nemen roepen ze ons nog na, niet met de bus gaan! Dankzij hun app weten we de vertrektijden richting Holsterbro. We oefenen nog effe bij de automaat hoe je een treinkaartje voor twee personen en een hond moet kopen.

Vandaag met de trein naar Holsterbro. Maar eerst langs bij het fitnesscentrum aan de haven. Ik wil weten of ik hier terecht kan om wat te bewegen. In de haven ligt een groot nieuw gebouw waar een fitnesscentrum in zit. Het is geopend van 5 tot 22 uur. Het is niet altijd bemand. Met een persoonlijke code kun je dan terecht. Toch vreemd, dat er dan niemand is. Op mijn eigen sportschool zijn altijd een stuk of 6 personeelsleden aanwezig. Geen probleem, ik kan voor 100 Deense Kronen een pas krijgen, die recht geeft op drie dagen toegaang. Dus morgen ga ik sporten. Want ook morgen liggen we verwaaid.

Holsterbro is een redelijk grote stad. Qua grootte vergelijkbaar met IJmuiden. Het ligt aan de rivier de Stora. In een grijs verleden werd de stad bezocht door een monster lintworm, die onder de brug woonde waar je de rivier kon oversteken. De lintworm ontvoerde de jonkvrouw van de stad. Maar gelukkig daar kwam ridder Holst op zijn paard, die de lintworm overmeesterde. Nu kon men weer zonder gevaar de brug oversteken. ‘Holsteds Bro’ werd in de omgangstaal Holstebro. Vandaag de dag kan men in het stadje op verschillende plaatsen de sage van Joris en de draak tegenkomen. Vooral in de kunst. Kunst neemt in het stadsbeeld een grote plaats in. In de zestiger jaren besloot men aan kunst en cultuur meer waarde te hechten om zo vreugde aan de inwoners te schenken en voor de bezoekers aantrekkelijker te worden. In het voetgangersgebied, midden in het centrum, is een aantal kunstwerken vrij toegankelijk. Er staat bij het oude raadhuis een beeld van Augusta GIacometti. Het beeld  ‘Vrouw op de kar’ verdwijnt elke avond met een ceremonie in de grond. Reden van deze verwijntruc: de huidige waarde van het beeld en de kwetsbaarheid voor vandalisme.

Later begon men meer beelden te kopen, die te maken hadden met de ontstaansgeschiedenis van de stad. Deze geschiedenis hangt samen met de ligging van de stad aan de rivier de Stora. Op deze plek was men in staat een brug te bouwen, waar men de rivier kon oversteken om handel te drijven.  Daarom is Holsterbro, (holdested ved broen, nederzetting bij de brug) een van oudste handelssteden van Denemarken. De handel, de rivier en het water spelen een grote rol in de hedendaagse kunst.

Bij de Nooorderpoort, staat het kunstwerk ‘ de burgers van Holsterbro’. Dit zijn gipsafdrukken van bestaande mensen uit Holsterbro. Ze staan op een grote rots, waar het water onder vandaan druppelt. Ze staan op water, de basis van het bestaan van de stad. Verderop in het voetgangersgebied staat een ander kunstwerk. Een hoge muur omgeven met een waterbak. De muur symboliseert de stadspoort die je moet passeren om bij het water  te komen. Op elk kruispunt in de hoofdstraat is een kunstwerk te vinden. Een kunstwerk dat met water te maken heeft. Tijdens de wandeling door de stad loop je het risico om natte voeten te krijgen. Op het einde van de Norregade, op de marktplaats, zie je een aantal beelden die de sage van Joris en de draak verbeelden. Vlakbij bij deze plek, ligt een brug. Onder de brug, in een kleine steeg, staat het granieten beeld van de afschrikwekkende lintworm.

1. Anneke Caspers:
    18 juni 2018
    Wat een fantastische beschrijving van de plek waar he bent! Ik ben er blij mee want ik hou wel van dit soort wetenswaardigheden. Succes met het kopen van een treinkaartje en het zoeken naar beweging! Groeten en op naar het volgende verslag.
  2. Liesbeth:
    18 juni 2018
    Heerlijk...alle tijd aan jullie zelf. Ja, met zeilen ben je afhankelijk van de wind en loopt het soms wat anders dan gepland. Hier waait het ook nog steeds flink.
    Geniet van jullie reis en houd je ogen goed open! Leuk verslag.